Sfecla roșie – 8 beneficii impresionante asupra sănătății



Beta vulgaris, cunoscută în mod obișnuit ca sfecla roșie, este o legumă populară în întreaga lume pentru rădăcina sa cărnoasă folosită în arta culinară.

Rădăcina sfeclei roșii are diferite forme: rotundă și turtită, sferică sau ovală lunguiață. Culoarea sfeclei roșii variază între roșu aprins și bordo, dar poate avea și dungi albe în formă de inele.

Semințele sfeclei roșii se seamănă la sfîrșitul lui martie sau începutul lui aprilie, de preferat într-un sol bine umezit, iar recoltarea se face eșalonat din luna iulie.

            Dacă nu preferi să citești, poți sări peste text și să vizionezi videoclipul aici:



Culturile de toamnă ale sfeclei roșii, semănate în luna iunie și recoltate la sfărșitul lunii octombrie, sunt destinate rădăcinilor pentru păstrare și consum gastronomic în timpul iernii.
Rădăcinile sfeclei roșii se curăță bine și sunt lăsate la aer 2-3 zile înainte de a fi depozitate.

Sfecla roșie poate oferi o serie de beneficii pentru sănătate, datorită combinației sale unice de vitamine, minerale și antioxidanți.


În cele ce urmează, vă voi prezenta 8 beneficii pentru sănătate ale sfeclei roșii, toate susținute de știință.


Sfecla se mândrește cu un profil nutritiv impresionant. Sunt sărace în calorii, dar cu un conținut ridicat de vitamine și minerale valoroase. De fapt, ele conțin puțin din aproape toate vitaminele și mineralele de care ai nevoie.

Sucul de sfeclă roșie conține antioxidanți. Antioxidanții reduc stresul oxidativ (implicat în dezvoltarea diveselor tipuri de cancer), afecțiunile inflamatorii și bolile de inimă.

            Sfecla roșie este o sursă bogată de vitamine și minerale esențiale, cum ar fi:

·         Folat - important pentru ADN și sănătatea celulelor

·         Vitamina B6, care susține metabolismul și producția de globule roșii

·         Calciu, un mineral esențial pentru creșterea și rezistența oaselor

·         Fier, care permite globulelor roșii să transporte oxigen

·         Magneziu, un mineral care sprijină imunitatea, inima, mușchii și sănătatea nervilor

·         Mangan, care contribuie la reglarea metabolismului și a nivelului de zahăr din sânge

·         Fosfor, un nutrient esențial pentru dinți, oase și repararea celulelor

·         Cupru, care joacă un rol în producerea colagenului, în menținerea oaselor, vaselor de sânge și în susținerea funcției imune

·         Zinc, care favorizează vindecarea rănilor, susține sistemul imunitar și încurajează creșterea normală.

Sfecla roșie conține și alți compuși benefici, cum ar fi:

Fitochimicele, care conferă plantelor culoarea și aroma. De asemenea, stimulează sistemul imunitar, minimizează inflamația și reduc stresul oxidativ.

Betalainele, care sunt responsabile de culoarea roșie profundă a sfeclei. Acești pigmenți au proprietăți antioxidante, antiinflamatorii și antitoxice.

Nitrații, care se referă la un grup de compuși organici ce îmbunătățesc fluxul de sânge și promovează sănătatea inimii.

2. Sfecla roșie ajută la menținerea tensiunii arteriale sub control

Bolile cardiace, printre care atacul de cord, insuficiența cardiacă sau accidentul vascular cerebral, sunt unele dintre principalele cauze de deces la nivel mondial. Hipertensiunea arterială este unul dintre factorii de risc importanți pentru dezvoltarea acestor afecțiuni.



Unii cercetătorii sugerează cum că sfecla roșie poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale a unei persoane. Acest efect benefic pare a fi datorat conținutului bogat în nitrați al plantei.

Sfecla roșie conține în mod natural cantități mari de nitrați, pe care organismul îi transformă în oxid nitric. Acest compus dilată vasele de sânge, ceea ce îmbunătățește fluxul sangvin și scade tensiunea arterială totală.

Nivelurile de nitrați din sânge rămân ridicate timp de aproximativ câteva ore după consumul de sfeclă roșie. Prin urmare, sfecla roșie are un efect temporar asupra tensiunii arteriale, iar consumul regulat este necesar pentru a experimenta reduceri pe termen lung.


Anumiți compuși din sfecla roșie, cum ar fi nitrații și betalainele, pot îmbunătăți performanța atletică.

Nitrații pot stimula eficiența atletică a unei persoane prin creșterea fluxului de sânge și oxigen către mușchi. Din acest motiv, sfecla este adesea folosită de sportivi.

Nitrații par să afecteze performanța fizică prin îmbunătățirea eficienței mitocondriilor, care sunt responsabile de producerea de energie în celulele organismului uman.

Este important de menționat că nivelurile de nitrați din sânge ating maximul în 2-3 ore după consum. Prin urmare, pentru a-ți maximiza potențialul, este recomandat să consumi sfeclă cu 2-3 ore înainte de antrenament sau înaintea unei competiții.


Sucul de sfeclă roșie conține antioxidanți, vitamina A, vitamina B6 și fier. Acești compuși ajută la protejarea ficatului de inflamații și stres oxidativ, îmbunătățind în același timp capacitatea sa de a elimina toxinele din organism.

5. Sfecla roșie previne anemia

Sfecla este bogată în fier, o componentă esențială a globulelor roșii. Fără fier, globulele roșii nu pot transporta oxigenul în jurul corpului.

Persoanele care au un nivel scăzut de fier pot dezvolta uneori o afecțiune numită anemie cu deficit de fier.  Adăugarea de surse de fier în dietă poate reduce riscul acestei afecțiuni.

6. Sfecla roșie îmbunătățește sănătatea creierului

Funcția mentală și cognitivă scade în mod natural odată cu vârsta. Pentru unii, acest declin este semnificativ și poate duce la condiții precum demența.

O reducere a fluxului de sânge și a aportului de oxigen către creier poate contribui la această scădere. Interesant este că nitrații din sfecla roșie pot îmbunătăți funcția mentală și cognitivă prin promovarea dilatării vaselor de sânge și astfel creșterea fluxului de sânge către creier.


Sfecla are anumite proprietăți nutritive care o face să fie bună pentru pierderea în greutate.  În primul rând, sfecla roșie are un conținut scăzut de calorii și este bogată în apă. Creșterea consumului de alimente cu aport caloric scăzut, cum ar fi fructele și legumele, a fost asociată cu pierderea în greutate. 

Mai mult de atât, în ciuda conținutului scăzut de calorii, sfecla roșie include și cantități moderate de proteine și fibre. Fibra din sfeclă poate ajuta la promovarea pierderii în greutate prin reducerea poftei de mâncare și promovarea sentimentului de sațietate, reducând astfel aportul caloric general.

Deși niciun studiu nu a testat în mod direct efectele sfeclei roșii asupra greutății, este foarte probabil că adaosul de sfeclă roșie în dieta dumneavoastră va ajuta la pierderea în greutate.


Acesta din urmă nu este un beneficiu pentru sănătate, dar este totuși important.

Nu numai că sfecla roșie este hrănitoare, dar este, de asemenea, incredibil de gustoasă. Sfecla roșie poate fi consumată crudă, fiartă, prăjită, aburită sau murată. Este printre puținele plante existente care nu își pierde mare parte din caracteristici după prepararea termică, mai ales dacă este pregătită în coajă la cuptor. Pentru păstrarea tuturor nutrienților intacți este recomandat să fie consumată în stare crudă.

            Iată câteva modalități delicioase și interesante de a adăuga sfeclă roșie în dieta ta:

- Sfecla roșie rasă aduce un plus de aromă și culoare pentru o salată de varză.

- Sfecla roșie amestecată cu iaurt grecesc are un gust delicios.

            - Sucul proaspăt de sfeclă este cel mai bun, deoarece sucul cumpărat din magazin poate avea un conținut ridicat de zaharuri și poate conține doar o cantitate mică de sfeclă.


            - Dacă nu vă place gustul de sfeclă roșie puteți adăuga în blender: citrice, măr, morcov, castravete, ghimbir, busuioc sau miere.

- Frunzele de sfeclă pot fi gătite și savurate în același fel ca și spanacul, deci le puteți consuma fără griji.

- În industria alimentară, sucul de sfeclă este utilizat pe post de colorant. Scopul său este de a amplifica culoarea sucului de roșii și de a da culoare sosurilor, deserturilor, gemurilor și altor produse alimentare care nu sunt suficient de roșii.

Măsuri de precauție

Urina și scaunele tale pot deveni roșii sau rozalii după ce ai mâncat sfeclă. Această afecțiune, cunoscută sub numele de beturie, este inofensivă, însă poate fi un efect uimitor dacă te ia prin surprindere.

Dacă ai tensiune arterială scăzută, consumul de suc de sfeclă în mod regulat poate crește riscul de scădere a tensiunii și mai mult. Monitorizează-ți cu atenție tensiunea arterială.

Dacă ai pietre la rinichi, consumul de suc de sfeclă nu este recomandat. Sfecla are un conținut ridicat de oxalați, substanțe naturale ce formează cristale în urină care pot duce mai departe la formarea de pietre la rinichi.

Să fim sănătoși și voioși până data viitoare când ne vom întâlni!




Sfecla roșie – 8 beneficii impresionante asupra sănătății Sfecla roșie –  8 beneficii impresionante asupra sănătății Reviewed by Sabina Laiber on aprilie 10, 2020 Rating: 5

Niciun comentariu:


Spune, te rog! :P

Despre sinceritate și prietenie

Și tu ca și mine ai prieteni, dar știi prea bine că nu mereu te simți înțeles și apreciat de aceștia... text preluat din ”Oceanografie” -...

Un produs Blogger.